Fässbergsskolan i Mölndal blev 2022 års vinnare i Trafikkalenderns utmaning Gå & Cykla till skolan.
Katarina Hållström arbetar som lärare på skolan och undervisar årskurs 6 i matte, No och teknik. Det var första gången som skolan deltog och Katarina berättar att det var via ett inlägg på Facebook som hon fick information om utmaningen.
– Jag tänkte att det här skulle passa min skola perfekt eftersom vi har många elever som går och cyklar till skolan, så det här kan bli en rolig aktivitet för oss, förklarar Katarina. Hon har tidigare varit fotbollstränare och är väl medveten om de positiva effekterna av fysisk aktivitet. Att ta sig till och från skolan via cykel eller till fots gör stor skillnad och är ett bra sätt att få in den viktiga vardagsmotionen.
– På skolan är vi ofta utomhus eftersom vi är en skola med fotbollsprofil, så eleverna vill gärna vara ute och spela fotboll, tillägger Katarina. Vi jobbar även en hel del med utomhuspedagogik där vi inom både NO och SO förlägger undervisning utomhus.
Vad tyckte eleverna om att delta i Gå & Cykla utmaningen?
– De tyckte det var jätteroligt och alla har varit väldigt positiva. Vi har ju som sagt många elever som går och cyklar till skolan men utmaningen blev en extra sporre. Självklart var glädjen stor när vi innan jullovet kunde meddela att vi vunnit tävlingen.
Vad ska ni göra för vinstpengarna?
– Vi har inte bestämt ännu men eleverna har önskemål om att få åka till Jump Yard Trampolinpark i juni. Då tänkte vi också passa på att fira lite extra och äta pizza tilsammans, säger Katarina.
Ännu en gång vill vi önska Fässbergsskolan i Mölndal stort grattis till första vinsten! Anmälan till årets Gå & Cykla utmaning öppnar i början på maj. Varmt välkomna att delta.
Katarinas tips till andra skolor!
- Uppmuntra till aktiviteter utomhus och skapa miljöer där det går att leka
- Att vi vuxna är bra förebilder genom att vistas tillsammans med eleverna utomhus, gå och cykla till och från jobbet
- Integrera ämnet fysisk aktivitet och miljö i andra ämnen
- Engagera eleverna i arbetet så att de känner sig delaktiga och kan vara med och påverka